Brukerrådet for Difis fellesløsninger

04. sep 2019
Scandic Lillehammer Hotel
Årets forum arrangeres onsdag 4. september og torsdag 5. september på Scandic Lillehammer Hotel. Hold av datoene og meld deg på i dag!

 

Vårt tradisjonelle Brukerråd vil i år også inkludere Brukerforum for eInnsyn. Vi ønsker å invitere deg til Lillehammer for siste nytt om Difis fellesløsninger og gode diskusjoner om fremtidens behov og muligheter. Det blir offisiell lansering av vår nye fellesløsning Maskinporten - en løsning som sikrer korrekt deling av data mellom maskiner. Ikke gå glipp av muligheten til å møte våre eksperter og andre brukere for å diskutere muligheter for din virksomhet og offentlig sektor i stort.

Anita Krohn Traaseth er nylig utnevnt som medlem av EU kommisjons Innovasjonsråd. Hun er tidligere CEO for Innovasjon Norge og har mottatt en rekke priser innenfor innovasjon og teknologiområdet. Av oss er hun invitert til å utfordre og inspirere i vårt videre digitaliseringsarbeid.

Produktsjef for eInnsyn ønsker velkommen til Brukerrådet

 

Praktisk informasjon

Start: Onsdag 04. september 2019 - 09:00
Slutt: Torsdag 05. september 2019 - 16:00
Ansvarlig: 

Linda Johansen tlf. 99 563 055.

Fagkategori: Brukerråd

Beskrivelse

 

Program:

Program 4. september

 Leverandørutstilling
 Pause
10:30Åpning ved Lillehammer kommune
 Velkommen ved Torgeir Strypet, Difi
 Digitaliseringsstrategien ved Paul Chaffey, KMD
 Datadeling og nasjonal arkitektur ved Knut Bjørgås, Difi
 Lunsj
 Utviklingsplaner for fellesløsningene ved Frode Danielsen, Difi
 Pause
 Gode eksempel/beste praksis i bruk av fellesløsningene ved utvalgte virksomheter
 Samarbeidsportalen - Hvordan forenkle kundedialogen? Hvilke muligheter ligger i løsningen?
 Pause
 Innovativ dokumentasjon – fremtidens måter å jobbe på ved Erik Andås, Documaster
 Paneldebatt: Fellesløsningene fremover - Hvordan leverer vi verdens beste digitale offentlige tjenester for innbyggerne våre?
 Lett servering – utstillervandring
 Festmiddag m/underholdning  

Program 5. september

09:00Parallelle sesjoner
 Spor 1: eInnsyn
 Det vil bl.a bli en gjennomgang av status og utviklingsplaner for eInnsyn, og en orientering om hvordan vi ser at sluttbrukerne bruker eInnsyn. Det vil også bli en sesjon der virksomhetene bes komme med innspill og behov til videre utvikling av eInnsyn. Virksomhetenes innspill og behov er viktige for oss, og dere kan gjerne tenke gjennom disse før konferansen.
 Spor 2: Samhandlingsarkitektur i praksis. Informasjonsutveksling og hvordan vi binder mange løsninger sammen
 

Vi ser nærmere på samhandlingsarkitektur i praksis og hvordan vi gjennom informasjonsutveksling i praksis binder mange løsninger sammen.

Difi vil snakke om eFormidling og Maskinporten, og hvordan disse forholder seg til referansearkitektur for samhandling. I tillegg vil vi få et innlegg fra NAV om hvordan de håndterer samhandlingsarkitektur i praksis, og hvordan løsningene eFormidling og Maskinporten kan benyttes sammen med andre løsninger for å løse samhandling.​

Videre tar vi for oss viktigheten av å forstå det faktiske behovet vi skal løse, før en velger den teknisk løsningen. ​

Vi ønsker en behovsdrevet utvikling av fellesfunksjonalitet. Så med den første delen av dette sporet som inspirasjonskilde, ønsker vi å diskutere med dere hvilke prosesser dere er en del av sammen med andre, og hvilke behov dere trenger å løse. Og selvfølgelig, hva dere trenger av fellesløsningene våre for at disse skal være relevante i deres tjenesteutvikling. ​

 

Spor 3: Gevinster ved bruk av fellesløsninger –  la oss høste gevinster i fellesskap med brukeren i sentrum

 

Utfordringene kan ikke løses i den enkelte virksomhet eller sektor. Vi må samarbeide på tvers for å skape sammenhengende tjenester som løser brukernes behov - uavhengig av hvem som leverer tjenesten. ​

​I dette sporet vil vi ta utgangspunkt i regjeringens digitaliseringsstrategi og livshendelsene som strategien har prioritert for å lage sammenhengende tjenester. Vi vil få innlegg fra Difi, Skatteetaten og Altinn om hvordan de ser for seg den digitale fremtiden, samt hvordan fellesløsninger vil være viktige byggeklosser i utviklingen fremover.​

 

Videre stiller vi oss spørsmålene: ​

Hvordan kan du gjøre bruk av fellesløsninger i digitalisering av dine tjenester?​

Hvordan kan du bruke dem på nye innovative måter?​

Hvilke hindre er det for bruk?​

Er det løsninger der ute som burde vært felles?​

 

​For å utvikle morgendagens fellesløsninger trenger vi kjennskap til deg, din virksomhet og dine tjenester. Kom og bli med på å utforme morgendagens løsninger.​

12:00Anita Krohn Traaseth utfordrer offentlig sektor
 Lunsj
13:45Slutt


Deltakervalg:

Det er laget 5 valg for deltakelse, 2 alternativer uten overnatting og 3 alternativer med overnatting.

  1. Hotellpakke 4. - 5. september med alle måltider – kr 3650,- (deltar begge dager med alle måltider + overnatting 4. – 5. september)
  2. Hotellpakke 3. - 5. september med alle måltider 4. - 5. september – kr 4800,- (deltar begge dager med måltider 4. – 5. september + overnatting 3. – 5. september)
  3. Deltakelse dagtid med lunsjer og festmiddag 4. - 5. september – kr 2800,- (deltar begge dager, uten overnatting men med middag)
  4. Deltakelse dagtid med lunsjer 4. - 5. september – kr 1600,- (deltar begge dager, uten overnatting)
  5. Hotellpakke 3. - 4. september med kun lunsj 4. september - kr 2150,- (kun dagtid uten middag 4. september, og overnatting 3. - 4. september)

 

Transport:

Vi vil sette opp busstransport mellom Lillehammer stasjon og Scandic Lillehammer Hotel den 4. september, samt retur den 5. september for deltakerne som velger å komme med tog fra/til Oslo/Gardermoen.

4. september
07:34 – 09:48 Oslo S – Lillehammer

5. september
14:15 – 16:26 Lillehammer – Oslo S
15:07 – 17:26 Lillehammer – Oslo S.

Publisert: 04. des 2018, Sist endret: 09. aug 2019

Deldette