Brukerrådet for Difis fellesløsninger

04. sep 2019
Scandic Lillehammer Hotel
Årets forum arrangeres onsdag 4. september og torsdag 5. september på Scandic Lillehammer Hotel. Hold av datoene og meld deg på i dag!

 

Vårt tradisjonelle Brukerråd vil i år også inkludere Brukerforum for eInnsyn. Vi ønsker å invitere deg til Lillehammer for siste nytt om Difis fellesløsninger og gode diskusjoner om fremtidens behov og muligheter. Det blir offisiell lansering av vår nye fellesløsning Maskinporten - en løsning som sikrer korrekt deling av data mellom maskiner. Ikke gå glipp av muligheten til å møte våre eksperter og andre brukere for å diskutere muligheter for din virksomhet og offentlig sektor i stort.

Anita Krohn Traaseth er nylig utnevnt som medlem av EU kommisjons Innovasjonsråd. Hun er tidligere CEO for Innovasjon Norge og har mottatt en rekke priser innenfor innovasjon og teknologiområdet. Av oss er hun invitert til å utfordre og inspirere i vårt videre digitaliseringsarbeid.

Produktsjef for eInnsyn ønsker velkommen til Brukerrådet

 

Beskrivelse

 

Program:

Program 4. september

 

08:00Registrering åpner
09:00Leverandørutstilling
10:15Pause
10:30Åpning ved Espen Granberg Johnsen, ordfører Lillehammer kommune
10:45Velkommen ved Torgeir Strypet, Difi
11:00Digitaliseringsstrategien ved Paul Chaffey, KMD
11:30Datadeling og nasjonal arkitektur ved Nils Mehus, Difi
12:00Lunsj
13:00Utvikling av fellesløsninger, samarbeid og samhandling ved Frode Danielsen, Difi og Jon Sundby, Oslo kommune
14:00Pause
14:20Gode eksempel/beste praksis i bruk av fellesløsningene ved Magnus Andersen, Lånekassen og Dagfinn Bergsager, Universitetet i Oslo
15:05Samarbeidsportalen og selvbetjening ved Marianne Strypet og Kjetil Melheim, Difi
15:25Pause
15:45Innovativ dokumentasjon – fremtidens måter å jobbe på ved Erik Andås, Documaster
16:15

Paneldebatt: Fellesløsningene fremover - Hvordan leverer vi verdens beste digitale offentlige tjenester for innbyggerne våre? Hvordan konkurrerer vi med Facebook og andre private aktører?

Deltakere:

  • Torgeir Strypet, avd.dir. Difi 
  • Astrid Mjærum, kommunikasjonssjef Skatteetaten
  • Astrid Øksenvåg, avd.dir. KS
  • Ingunn Cowan, innovasjonsdirektør Lånekassen
  • Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef Vipps.
16:45 - 18:30Utstillervandring og lett servering
19:30Apertiff
20:00Festmiddag med underholdning  

Program 5. september

09:00Parallelle sesjoner

 

Spor 1: eInnsyn

Status og nye muligheter i eInnsyn v/Stein Magne Os og Ole Jomar Moen

Hva leter sluttbruker etter? v/Erik Aarsand, Oslo kommune

Sak-arkiv leverandørene orienterer

- Pause -

Workshop med innspill til funksjonalitet og utviklingsbehov i eInnsyn

Hvordan ta eInnsyn inn i fremtiden? 
Hvilke behov har dere for videreutvikling av løsningen, og hvordan ser dere for dere eInnsyn i årene fremover, f.eks dersom journalpostene avskaffes? 

 

Spor 2: Samhandlingsarkitektur i praksis. Informasjonsutveksling og hvordan vi binder mange løsninger sammen

Vi ser nærmere på samhandlingsarkitektur i praksis og hvordan vi gjennom informasjonsutveksling i praksis binder mange løsninger sammen. Videre tar vi for oss viktigheten av å forstå det faktiske behovet vi skal løse, før en velger den teknisk løsningen. ​


Referansearkitektur for eMelding og eOppslag i praksis ved Rune Kjørlaug, Difi

Minipresentasjon av eFormidling og Maskinporten, Difi


Presentasjon av samhandlingsarkitektur i praksis, ved NAV:

- Nav kontroll – bruk av felles APIer (ink. også API katalog) ved Anders Bye, NAV

- Forsikring – samtykkeløsning ved Tommy Kristiansen, NAV

- eFormidling – sende dokumenter over til Trygderetten, Dag Raaum, NAV

 

Presentasjon av tre framtidsscenario/utfordringer som maskinporten og eFormidling kan løse sammen med andre tjenester.

  • «Skyløsninger» 
  • «Adressering» 
  • «På vegne»

Tankesmie
Vi ønsker en behovsdrevet utvikling av fellesfunksjonalitet. Så med den første delen av dette sporet som inspirasjonskilde, ønsker vi å diskutere med dere hvilke prosesser dere er en del av sammen med andre, og hvilke behov dere trenger å løse. Og selvfølgelig, hva dere trenger av fellesløsningene våre for at disse skal være relevante i deres tjenesteutvikling. ​   

 

Spor 3: Innovasjon ved bruk av fellesløsninger –  la oss høste gevinster i fellesskap med brukeren i sentrum

Utfordringene kan ikke løses i den enkelte virksomhet eller sektor. Vi må samarbeide på tvers for å skape sammenhengende tjenester som løser brukernes behov - uavhengig av hvem som leverer tjenesten. ​
 

Fellesløsninger som del av et økosystem. Løse en ting, ett sted, en gang, men som muliggjør digitaliserte tjenester og helhetlige brukerreiser.
Difis fellesløsninger, funksjonalitet i dag og muligheter i fremtiden. Ved Halvard Gjerde, Ellen Marie Langen og Stig Slaatto-Hornnes, Difi


Den Digitale Meg – Hvordan skal vi bygge digitale tjenester på tvers, med den digitale brukeren i sentrum? Ved Dirk Lammering, Altinn


Fremtidens økosystem for etterlevelse av skatter og avgifter, og bruk av fellesløsninger ved Jan Fredrik Håvie, Skatteetaten
 

​Tankesmie - for å utvikle morgendagens fellesløsninger trenger vi kjennskap til deg, din virksomhet og dine tjenester. Kom og bli med på å utforme morgendagens løsninger.​

12:00Anita Krohn Traaseth, tidligere CEO for Innovasjon Norge, utfordrer offentlig sektor.
12:45Lunsj
13:45Slutt


Deltakervalg:

Det er laget 5 valg for deltakelse, 2 alternativer uten overnatting og 3 alternativer med overnatting.

  1. Hotellpakke 4. - 5. september med alle måltider – kr 3650,- (deltar begge dager med alle måltider + overnatting 4. – 5. september)
  2. Hotellpakke 3. - 5. september med alle måltider 4. - 5. september – kr 4800,- (deltar begge dager med måltider 4. – 5. september + overnatting 3. – 5. september)
  3. Deltakelse dagtid med lunsjer og festmiddag 4. - 5. september – kr 2800,- (deltar begge dager, uten overnatting men med middag)
  4. Deltakelse dagtid med lunsjer 4. - 5. september – kr 1600,- (deltar begge dager, uten overnatting)
  5. Hotellpakke 3. - 4. september med kun lunsj 4. september - kr 2150,- (kun dagtid uten middag 4. september, og overnatting 3. - 4. september)

 

Transport:

Deltakere må selv bestille transport til Lillehammer. Fra/til Oslo anbefaler vi disse togrutene:

4. september
07:34 – 09:48 Oslo S – Lillehammer stasjon

5. september
14:15 – 16:26 Lillehammer stasjon – Oslo S
15:07 – 17:26 Lillehammer stasjon – Oslo S.

Vi vil sette opp busstransport mellom Lillehammer stasjon og Scandic Lillehammer Hotel den 4. september, samt retur den 5. september for deltakerne som velger å komme med tog fra/til Oslo/Gardermoen.

Publisert: 04. des 2018, Sist endret: 03. sep 2019

Deldette