Digital postkasse til innbyggere

For å gjøre det enkelt for forvaltningen å kommunisere digitalt, har Difi etablert en sikker digital postkasse for innbyggerne. Innbygger velger selv postkasse for å motta digital post fra det offentlige, blant markedsaktørene Posten og e-Boks

Løsningen er egnet for å sende taushetsbelagt og annen beskyttelsesverdig informasjon. Digital post som sendes gjennom denne løsningen vil være kryptert frem til postkassen, og innbygger logger seg inn via ID-porten. Utskrift og forsendelse er en del av tjenesten, slik at virksomhetene kan ekspedere både digital post og papirpost til innbyggerne i samme kanal.​

Hva koster digital postkasse?

Her er en oversikt over priser for avsendervirksomhetene ved bruk av digital postkasse. Prisliste.

Digital postkasse - egnet for å sende taushetsbelagt og annen beskyttelsesverdig informasjon

Løsningen er egnet for å sende taushetsbelagt og annen beskyttelsesverdig informasjon. Den digitale posten sendes og lagres kryptert i innbyggers postkasse. Innbyggerne må bruke ID-porten til innlogging for å lese sin digitale post fra offentlig sektor. Den enkelte virksomhet må i henhold til regelverket om behandling av personopplysninger gjennomføre en risiko- og sårbarhetsvurdering før digital postkasse tas i bruk, på samme måte som for andre IKT-løsninger.

Tilleggstjenester

I samsvar med bruksvilkårene kan det bestilles tilleggstjenester knyttet til digital post til innbyggere. Kunden bestiller tilleggstjenester etter behov og betaler selv for de tilleggstjenestene som bestilles. Tilleggstenester for Difis fellesløysingar viser alle tilleggstjenester for Difis fellesløsninger. For digital post til innbyggere kan dette til for eksempel være:

  • Utvidet driftsberedskap hos postkasseleverandørene
  • Utvidet brukerstøtte hos postkasseleverandørene
  • Konsulentbistand fra postkasseleverandørene
  • Opplæring av egen brukerstøtte

Alle priser er oppgitt både inkl. og ekskl. mva., på bakgrunn av regler om nettoføring av MVA i statsforvaltningen fra 2015. Se DFØ's veiledning om hva som gjelder for din virksomhet.

 

Aktuelt

Julehilsen fra Difi

Difi vil få ønske alle våre kunder og leverandører en riktig god jul og godt nytt år! Vi gleder oss til å ta fatt på et nytt og innholdsrikt år, og til å fortsette det gode samarbeidet med dere i 2019.

Digital postkasse og eSignering: Oppgradering av klientbibliotek

Det pågår en oppgradering av klientbibliotekene. Klientbibliotekene for digital postkasse og eSignering er oppgraderte for å støtte Java11. Virksomheter som oppgraderer til Java 11, må oppgradere til nyeste versjon av klientbibliotekene.

Bruksvilkår for fellesløsninger - presisering av hendelseshåndtering og databehandleravtale

Det er foretatt noen presiseringer i bruksvilkårene for fellesløsningene som vil være gjeldende fra 01.01.2019. Dette er en presisering av punkt 1.5.5 Prioritering av hendelser etter alvorlighetsgrad og en oppdatering av databehandleravtalen, punkt 6.7 Behandling av personopplysninger (databehandleravtale) og 1.7 Generelt om personopplysninger (databehandleravtale).

Digital postkasse - frukostseminar 29. august.

Difi holdt, i samarbeid med postkasseleverandørane, frukostseminar om Digital postkasse for dei største kundane 29. august. Her kan du sjå seminaret i sin heilheit og presentasjonane som vart holdt.

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*