1. Forberedelser

 

Kontakt Difi

Dere kan enten sende en e-post til idporten@difi.no, eller fylle ut skjema og komme i gang med en gang!

Planlegging og ressurser

Hvem vil dere utveksle dokumenter og elektroniske data med i fremtiden? Skal dere sende til offentlige virksomheter, virksomheter, kommuner, innbyggere eller alle? Vi anbefaler dere å ta i bruk alle tjenestene. Da slipper dere å ta hensyn til hvem mottakeren er.

Det kreves teknisk kompetanse for å installere integrasjonspunktet. Der er derfor lurt å starte samarbeidet med egne tekniske ressurser, eller tekniske ressurser hos leverandør så raskt som mulig.

Dersom dere har tatt i bruk eInnsyn er mye av den tekniske jobben for å ta i bruk eFormidling gjort. Dere trenger ikke å bestille virksomhetssertifikat eller å installere integrasjonspunktet, kun konfigurere integrasjonspunktet for bruk i eFormidling.

Trenger dere tilpasninger i sak/arkiv-systemet?

Dersom dere er usikre på om sak/arkiv-systemet deres støtter eFormidling, anbefaler vi dere å kontakte sak/arkiv-leverandør. Det kan være behov for modultilpasninger.

Signer bruksvilkår og avtaler

Hvem skal akseptere bruksvilkårene?

Bruksvilkårene må signeres av en bemyndiget representant for din virksomhet. Vilkårene signeres via eSignering.

Du kan lese mer om bruksvilkår her på samarbeidsportalen.

Hvilke bruksvilkår skal virksomheten min signere?

I eFormidling kan du kommunisere med andre virksomheter (og etter hvert innbyggerne), uten å måtte ta hensyn til hvem mottakeren er. Vi arbeider med å forenkle prosessen for å akseptere nødvendige bruksvilkår. Dersom dere har spørsmål til bruksvilkårene, ta kontakt med Difi.

Er virksomheten din tjenesteeier i Altinn?

Mange virksomheter er allerede tjenesteeier i Altinn. Er du usikker på om dette gjelder din virksomhet kan du sjekke listen over tjenesteeiere i Altinn. Finner du ikke virksomheten din i oversikten, ta kontakt med Difi, så hjelper vi deg videre.

Avtale med KS

Avtale med KS er nødvendig for eFormidling på tvers av stat og kommune.

Statlige virksomheter bør verifisere at meldingstype DPO (digital post til offentlige virksomheter) fungerer før meldingstype DPF (digital post til kommuner) settes i produksjon. Dette er for å sikre at meldingene kommer riktig frem i sak-/arkiv systemet deres.

  • Statlige virksomheter betaler ikke tilknytningsavgift til KS. Difi ivaretar dette for alle statlige virksomheter.
  • KMD holder i prosess der Difi og KS utarbeider nytt avtaleverk for samhandling stat/kommune. Inntil nytt avtaleverk er på plass, benyttes eksisterende avtale. Inngåtte avtaler vil bli konvertert til nytt avtaleverk når dette foreligger.
  • Ny avtale mellom KS og Difi vil fokusere på:
    • sendinger sendt via FIKS/SvarUt til deg
    • sendinger fra deg, til mottaker som er tilknyttet FIKS og abonnerer på SvarInn

Har dere virksomhetssertifikat?

Dersom dere ikke har et virksomhetssertifikat må dere bestille dette, og sende public key til Difi.

For å kunne installere integrasjonspunktet i produksjon må dere ha et virksomhetssertifikat fra Buypass eller Commfides. Det kan ta noen dager å få utstedt et virksomhetssertifikat. Vi anbefaler dere å skaffe et virksomhetssertifikat så snart som mulig og sende den offentlige delen av dette (public key) til Difi.

 

Publisert: 07. Mai 2018, Sist endret: 04. sep 2018

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*