Hopp til innhold

Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT

Samarbeidsportalen
Tekststørrelse A+ A a For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Meny
Hjem » Hvordan kan vi rulle ut eInnsyn i test?
  • Bruksvilkår
  • Difis fellesløsninger
  • ID-porten
  • Kontakt- og reservasjonsregisteret
  • Digital postkasse til innbyggere
  • eSignering
  • Norge.no
  • eFormidling
  • eInnsyn
  • Webinar

Hvordan kan vi rulle ut eInnsyn i test?

Onsdag, september 27, 2017 - 08:41
Tirsdag, september 26, 2017 - 14:56

På denne siden finner dere informasjon om hvordan dere går frem for å gjennomføre utrulling i test.

Vi anbefaler dere å fokusere på utrulling av eInnsyn i produksjon, som skal være ferdig innen 31.oktober 2017. Difi vil prioritere å bistå virksomheter som skal rulle ut i produksjon.

 

Virksomheter som i dag bruker OEP – slik går dere frem for å rulle ut eInnsyn i test

Aksepter bruksvilkår

Difis bruksvilkår må aksepteres før dere tar løsningen i bruk. For å ta i bruk eInnsyn må dere akseptere bruksvilkår for Difis felleskomponenter, spesielle bruksvilkår for integrasjonspunktet for eFormidling og bruksvilkår for eInnsyn. 

Hvem skal akseptere bruksvilkårene?
Bruksvilkårene må aksepteres av en bemyndiget representant for din virksomhet, og gjøres ved å logge inn på den lukkede delen av samarbeidsportalen. Den som skal akseptere vilkårene må autentisere seg ved bruk av ID-porten.

Du kan lese mer om bruksvilkår her på samarbeidsportalen.

Involver tekniske ressurser

Installasjonen av eInnsyn-programvare skal ikke være vanskelig, men krever teknisk kompetanse. De som skal gjøre installasjonen trenger tilgang til informasjon som er sendt til dere tidligere. Se brev som er sendt til virksomheter som i dag bruker OEP.

Hva skal installeres?

Integrasjonspunktet
Først installeres integrasjonspunktet for meldingsutveksling. Integrasjonspunktet installeres på en server som kommuniserer med sak/arkivsystemet deres.

Les installasjonsveiledning for integrasjonspunktet og last ned programvare for integrasjonspunkt

eInnsyn-klient
Deretter installerer dere eInnsyn-klienten. Denne installeres på en server som kommuniserer med integrasjonspunktet og katalog for inndata.

Installasjonsveiledning for eInnsyn-klient

Se også spørsmål og svar om integrasjonspunktet og eInnsyn.

Test at eInnsyn fungerer

Når integrasjonspunktet og eInnsyn-klienten er installert tester dere følgende:

Overføre journalposter
Gjør et OEP-uttrekk til eInnsyn testmiljø

Verifiser at journalpostene er overført til eInnsyn
Verifiser ved å søke i eInnsyn beta

Sjekk at dokumentene kan søkes innsyn i
Det gjør dere ved å søke i eInnsyn beta

Søk i journalposter og søk innsyn
Søk frem journalpostene og søk innsyn. Verifiser også at innsynskravet blir sendt til egen virksomhet.

NB! eInnsyn beta-versjon er tidvis ustabil. 

Verifisere utrulling i test

Når punktene over er utført kan dere sende en e-post til idporten@difi.no og verifisere at eInnsyn fungerer tilfredsstillende i test. Deretter bør dere starte utrulling i produksjon. Frist for utrulling i produksjon er 31.oktober 2017.

Installasjonsveiledning

I installasjonsveiledningen for eInnsyn finner dere stegvis informasjon om hvordan installasjonen gjøres.
 

Er det noe du lurer på?

Vi har samlet spørsmål fra virksomheter om integrasjonspunktet og eInnsyn. Finner du ikke svar på ditt spørsmål kan du kontakte oss på idporten@difi.no .

Vil din kommune ta i bruk eInnsyn?

Meld deres interesse til einnsyn-tilbakemelding@e-post.oslo.no 

 

Virksomheter som ikke sender til OPE 

Virksomheter som ikke bruker OEP i dag, men som ønsker å ta i bruk eInnsyn kan ta kontakt med oss på idporten@difi.no .

ID-porten

Du er pålogget ID-porten.

Pålogging

Lenker

  • Installasjonsveiledning integrasjonspunkt
  • eInnsyn-klient og installsjonsprogram
  • Spørsmål og svar
  • Kokebok for eInnsyn
  • Kontakt: idporten@difi.no
  • Telefon: 957 36 103
  • E-post: postmottak@difi.no
  • Org.nr: 991 825 827
  • Difis nettsteder