Offentlige virksomheter kommuniserer med innbyggere, private virksomheter og andre offentlige virksomheter. Selv om det er noen forskjeller i hvordan denne kommunikasjonen foregår, er det også mange likhetstrekk. Difi er derfor opptatt av at arbeidet med disse problemstillingene må sees i sammenheng.
Digital postkasse til innbyggere
For å gjøre det enkelt for forvaltningen å kommunisere digitalt, har Difi etablert en sikker digital postkasse for innbyggerne. Innbygger velger selv postkasse for å motta digital post fra det offentlige, blant markedsaktørene Posten og e-Boks.
Løsningen er egnet for å sende taushetsbelagt og annen beskyttelsesverdig informasjon. Digital post som sendes gjennom denne løsningen vil være kryptert frem til postkassen, og innbygger logger seg inn via ID-porten. Den enkelte virksomhet må i henhold til regelverket om behandling av personopplysninger gjennomføre en risiko- og sårbarhetsvurdering før sikker digital postkasse tas i bruk, på samme måte som for andre løsninger. Utskrift og forsendelse er en del av tjenesten, slik at virksomhetene kan ekspedere både digital post og papirpost til innbyggerne i samme kanal.