Hopp til innhold

Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT

Samarbeidsportalen
Tekststørrelse A+ A a For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Meny
Hjem » Digital postkasse til innbyggere
  • Bruksvilkår
  • Difis fellesløsninger
  • ID-porten
  • Kontakt- og reservasjonsregisteret
  • Digital postkasse til innbyggere
    • Hvordan ta i bruk digital postkasse til innbyggere?
    • Felles kommunikasjonsmateriell
    • Informasjon om løsningen
    • Høringsutkast - Produktstrategi for digital postkasse til innbyggere
  • eSignering
  • Norge.no
  • eFormidling
  • eInnsyn
  • Webinar

Digital postkasse til innbyggere

Fredag, februar 3, 2017 - 11:43
Torsdag, mars 6, 2014 - 09:22

Digital kommunikasjon skal være hovedregelen når forvaltningen kommuniserer med innbyggere og næringsliv. Difi har lansert løsninger som vil hjelpe offentlige virksomheter å kommunisere digitalt med sine brukere.

Offentlige virksomheter kommuniserer med innbyggere, private virksomheter og andre offentlige virksomheter. Selv om det er noen forskjeller i hvordan denne kommunikasjonen foregår, er det også mange likhetstrekk. Difi er derfor opptatt av at arbeidet med disse problemstillingene må sees i sammenheng.

Digital postkasse til innbyggere

For å gjøre det enkelt for forvaltningen å kommunisere digitalt, har Difi etablert en sikker digital postkasse for innbyggerne. Innbygger velger selv postkasse for å motta digital post fra det offentlige, blant markedsaktørene Posten og e-Boks.

Løsningen er egnet for å sende taushetsbelagt og annen beskyttelsesverdig informasjon. Digital post som sendes gjennom denne løsningen vil være kryptert frem til postkassen, og innbygger logger seg inn via ID-porten. Den enkelte virksomhet må i henhold til regelverket om behandling av personopplysninger gjennomføre en risiko- og sårbarhetsvurdering før sikker digital postkasse tas i bruk, på samme måte som for andre løsninger. Utskrift og forsendelse er en del av tjenesten, slik at virksomhetene kan ekspedere både digital post og papirpost til innbyggerne i samme kanal.

 

ID-porten

Du er pålogget ID-porten.

Pålogging

Faktaboks

E-post: idporten@difi.no

Vakttelefon kontortid: 95736103

(kl. 08:00-15:30)

Vakttelefon utenfor kontortid: 95736102

(kl. 15:30-08:00, kun ved kritiske og alvorlige hendelser)

Lenker

  • Regelverk for digital kommunikasjon
  • Samordning med KS SvarUT
  • Næringslivspost
  • Dokumentutveksling i forvaltningen
  • Veileder til eForvaltningsforskriften
  • Kontakt: idporten@difi.no
  • Telefon: 957 36 103
  • E-post: postmottak@difi.no
  • Org.nr: 991 825 827
  • Difis nettsteder