Spørsmål og svar - eInnsyn

Her finner du ofte stilte spørsmål om eInnsyn.

Publisert: 15. Mai 2018, Sist endret: 03. des 2019

Jeg mottar ikke bekreftelsese-post 

Enkelte opplever å ikke motta bekreftelsese-posten for å aktivere brukerprofilen. Det kan ta noen minutter å motta e-posten for aktivering av brukerprofilen. Sjekk spamfilter i e-posten din dersom du ikke mottar e-posten innen 10 minutter. Avsender av e-posten er no_reply@einnsyn.no. For spørsmål om oppretteing av brukarar ta kontakt med kontakt@einnsyn.no

 

Vi mottar ikke innsynskravene

Enkelte opplever problemer med å motta innsynskravene. E-postadressen for innsynskrav blir spesifisert fra einnsyn admin, der kan man legge inn den e-postadressa man ønsker. E-postserveren som blir satt opp i einnsyn-klient.xml er for hvilken SMTP-server som skal motta innsynskrav-xml  igjennom integrasjonspunktet. Deretter bruker klienten SMTP-serveren til å sende e-posten. 

Hva menes med at det er ulike alternativer for tilkobling til eInnsyn?

Alternativ 0

Krever ingen tilpassinger av sak/arkiv-systemet. Med alternativ 0 gjør man uttrekk til OEP som i dag, men i staden for å laste uttrekket til OEP, lagrer man det på filkatalogen. eInnsyn-klienten overvåker denne og sender automatisk inn nye uttrekk til eInnsyn.

Dere trenger bare å installere integrasjonspunktet og eInnsyn-klient, samt opprette en katalog for inndata (fil-katalog).

Dette er en midlertidig minimumsløsning for alle ved oppstart i januar 2018, som forutsetter en enkel installasjon av komponenter fra Difi. Dette alternativet innebærer ikke endringer i sak- og arkivsystemet.

 

Alternativ 0+

Dette er en midlertidig løsning med overføring av url for publisering i fulltekst.

Systemleverandøren må da legge til et nytt felt i uttrekket til dagens OEP. Virksomheten må

selv definere hvor dokumentet skal ligge, med varig url-adresse.

 

Alternativ 1 – endelig løsning med full integrasjon

Alternativet innebærer full integrasjon mellom sak- og arkivsystemet og eInnsyn. Det muliggjør

at virksomheten kan vurdere, kvalitetssikre og ekspedere data til eInnsyn som en naturlig del av

arbeidsflyten. Sak- og arkivsystemet behøver tilrettelagt funksjonalitet for dette alternativet

Vises opplastningen i eInnsyn med en gang?

Nesten, det kan være litt forsinkelse.

Hvilke filer kan vi sende i eInnsyn?

Det må vere XML-filer i henhold til NOARK4. Dette er den same type XML-fil som lastes opp i dagens OEP.

Kan vi installere integrasjonspunkt og eInnsyn-klienten selv?

Installasjonen bør gjøres av tekniske ressurser. Noen virksomheter har egne tekniske ressurser, eller en IT-driftsavdeling i virksomheten som kan gjennomføre installasjonen, mens andre kjøper denne bistanden eksternt eller hos sin driftsleverandør.

Må eInnsyn-klient installeres på arkivar sin PC?

Nei, den installeres på server sammen med integrasjonspunktet.

Hvordan fungerer flyten for eInnsyn-klienten ved innsyn?

Dette finner dere informasjon om her: Arbeidssteg og dataflyt

Hva må vi gjøre når det kommer nye versjoner av eInnsyn-klienten?

Dere må først stoppe den gamle eInnsyn-klienten, deretter avinstallere den.

Åpne kommandolinjeverktøy i katalogen du har lagt installasjonsfilene. Dette gjør du ved å lete opp mappen i Windows Explorer. Hold inne Shift og høyreklikk på installasjonskatalogen. I kontekstmenyen vil du få valget: «Åpne kommandovindu her».

  • Stop tjenesten med «einnsyn-klient.exe stop»

  • Avinstaller «einnsyn-klient uninstall»

  • Slett deretter gammel einnsyn-klient.exe fra mappen og legg inn ny versjon av einnsyn-klient.exe i mappen

  • Installer med «einnsyn-klient.exe install»

  • Start tjenesten med «einnsyn-klient.exe start»

Hva koster eInnsyn?

Bruken av eInnsyn er gratis, men virksomhetene må selv dekke kostnader med oppkobling og eventuelle endringer i sak- og arkivsystem.

Er det samme virksomhetssertifikat vi benytter i BEST/EDU?

Trekkspill innhold iJa, du kan benytte samme virksomhetssertifikat.nn her...

Finnes det støtte for å starte integrasjonspunkt som en Windows service på samme måte som for eInnsyn-klient?

Dere kan sette opp integrasjonspunktet med denne tjenesten: https://github.com/kohsuke/winsw. Det er den vi har brukt for einnsyn-klienten. Ev. kan den kjøres som en task med Windows Task Scheduler med trigger "At startup".

Kan einnsynsklienten kjøre på Mac?

Ja. Den kan kjøre på mac. Vi har laget en windows-wrapper. Jar-filen er også tilgjengelig og kan kjøres opp for seg selv.

Finnes det dokumentasjon på hvordan bruker sender.jar direkte?

For bruk av sender.jar direkte så kan du se i einnsyn-klient.xml. Der ligger kommandoen som setter opp sender.jar med parameter.

Vi ønsker å tilpasse det sånn at vi kan gjøre det iht. våre andre filer vi logger til fil som SPLUNK benytter. Antar det er en logback.xml, log4j.xml eller lignende. Trenger man inn i logback.xml i jar for å endre , eller kan den legges utenfor ?

Det er logback.xml som ligg som basis. Angåande overstyring av logback.xml kan jeg ikke svare direkte. Ta kontakt med idporten@difi.no så kan vi ta en diskusjon der for å finne det ut.

Må ny fil man legger på opplasting-fil katalog alltid ha et nytt filnavn?

Nye filer nå ikke ha nytt filnavn.

Er det planlagt å komme med en installasjonspakke (wizard) for evt. neste versjon?

Det er ikke planlagt konkrete installasjonspakker.

Hvorfor er saksbehandler noen ganger var med og andre ganger ikke med i innsynsbegjæringen? 

I de tilfellene der hvor feltene ikke er tom , men "ufordelt" er det fordi der er lagt inn flere korrespondanseparter på journalposten. Data blir hentet fra en av korrespondansepartene. Noen ganger kan det bli hentet fra en hvor feltet er "ufordelt".   Det er ikke automatikk i løsningen for å lete etter korresponderende felt med utfylt data.

 

Deldette