Prioriterte meldinger

I digital postkasse til innbyggere er det et begrep "prioriterte meldinger". På denne siden beskrives det når dette skal brukes, hvordan det brukes og eventuelt hva du må gjøre for å ta det i bruk.

Publisert: 08. jun 2018, Sist endret: 08. jun 2018

Hva er prioritert meldinger og når skal jeg bruke det?

Normalt blir meldinger levert til innbyggere innenfor samme time, i praksis i løpet av 2 til 20 minutter. 

I tilfeller hvor innbygger har særskilt behov for umiddelbar tilbakemelding, for eksempel som ledd i en pågående telefonsamtale mellom saksbehandler hos kunden og innbygger, kan meldingen sendes som en prioritert enkeltmelding. Meldingen vil da prioriteres i meldingskøen.

Se også bruksvilkårene, om meldingstyper.

Hvordan styrer jeg om en melding er prioritert eller ikke?

Dersom du bruker et sak/arkiv system eller tilsvarende for å ekspedere til digital postkasse må du ta kontakt med leverandøren for å få en beskrivelse av hvordan dette konfigureres for ditt system.

Dersom du har utviklet integrasjonen selv ved bruk av klientbibliotekene så har disse forretningsmetoder for å sende forsendelser som normal og prioritert forsendelser. Se dokumentasjonen på bibliotekene for mer informasjon.

Teknisk

Teknisk er prioriteringen av forsendelser realisert som del av transportprotokollen, og spesifisert i MPC feltet av EBMS meldingen.

Det er som en del av meldingskøen at det spesifiseres om forsendelsen er normal eller prioritert.

Så avsendere som sender både normale og prioriterte forsendelser har en kø for normale forsendelser og en egen kø for de prioriterte forsendelsene.

Dermed må avsender også sikre at det hentes ned kvitteringer på begge køene.

Eksempel på en forsendelse med normal prioriter:

<ns6:UserMessage ....... mpc="urn:normal:a291fd56-b34c-42de-96f9-9308b66cd913">

Deldette

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*