eFormidling - hvem gjør hva?

Nedenfor har vi samlet alle aktiviteter fordelt på dere som kunde, Difi og leverandører. Listen er ment som en sjekkliste og supplement til prosessen dere finner under "Ta i bruk eFormidling".

Publisert: 07. aug 2018, Sist endret: 14. Feb 2019

1. Planlegging og forberedelser

 AktivitetAnsvarlig
1.1Gå igjennom ta i bruk eFormidling og send inn skjema i henhold til steg 1.Kunde
1.2Avklaring med sak/arkivleverandør (ev. leverandør av fagsystem): har dere riktig versjon eller behov for modultilpasninger? Kunde
1.3Avklare roller og ansvar for drift av lokalt integrasjonspunktKunde
1.4Bruksvilkår - Difis fellesløsninger - lest og akseptertKunde
1.5Bruksvilkår - Altinn - digital post til virksomheter - signert og sendt til AltinnKunde
1.6Avtale KS - digital post til FIKS meldingsformidler (DPF)- signert og sendt til KSKunde
1.7Sende virksomhetssertifikat (public key) til idporten@difi.noKunde
1.8Registrere virksomhetssertifikat, bekrefte til kundeDifi


2. Konfigurere integrasjonspunktet

 AktivitetAnsvarlig
 Før konfigurering kan gjøres må brukernavn og passord for hver tjeneste være på plass.Kunde
2.1Digital post til offentlige virksomheter (DPO)
Opprette brukernavn og passord i Altinn formidlingstjeneste (DPO). Den som utfører dette må ha rolllen Tilgangsstyring i Altinn.
Kunde
2.2

Digital post til virksomheter (DPV)

  • Brukernavn sendes til kunde på e-post.
  • Teknisk kontaktperson oppgitt i bestillingsskjema mottar passord på SMS

Altinn og
Difi

2.3Konfigurere lokalt integrasjonspunkt DPOKunde
2.4Konfigurere lokalt integrasjonspunkt DPVKunde
2.5

Konfigurere lokalt integrasjonspunkt DPF
Den som utfører dette må ha rolllen Post/arkiv i Altinn.

Kunde
2.6Varsle Difi på idporten@difi.no når konfigurering er fullført.
Kunden får en bekreftelse når tilganger er åpnet.

Kunde og Difi

3. Teste og verifisere

 AktivitetAnsvarlig
3.1

Kunden verifiser at fagsystemet kommuniserer med integrasjonspunktet

Teste og verifisere sending til og mottak fra:

  • digital post til offentlige virksomheter (DPO til DPO)
  • digital post til digital post virksomheter (DPV)
  • digital post til kommuner som benytter Svar Inn (DPF)
Kunde

 

Deldette

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*