eFormidling - hvem gjør hva?

Nedenfor har vi samlet alle aktiviteter fordelt på dere som kunde, Difi og leverandører. Listen er ment som en sjekkliste og supplement til prosessen dere finner under "Ta i bruk eFormidling".

Publisert: 07. aug 2018, Sist endret: 05. okt 2018

1. Planlegging og forberedelser

 AktivitetAnsvarlig
1.1Gå igjennom ta i bruk eFormidling og send inn skjema i henhold til steg 1.Kunde
1.2Avklaring med sak/arkivleverandør (ev. leverandør av fagsystem): har dere riktig versjon eller behov for modultilpasninger? Kunde
1.3Avklare roller og ansvar for drift av lokalt integrasjonspunktKunde
1.4Bruksvilkår - Difis fellesløsninger - lest og akseptertKunde
1.5Bruksvilkår - Altinn - digital post til virksomheter - lest og akseptertKunde
1.6Avtale KS - digital post til digital post til FIKS meldingsformidler (DPF)- lest og akseptertKunde
1.7Sende virksomhetssertifikat (public key) til idporten@difi.noKunde
1.8Registrere virksomhetssertifikat, bekrefte til kundeDifi


2. Konfigurere integrasjonspunktet

 AktivitetAnsvarlig
 Før konfigurering kan gjøres må følgende tilganger være på plass:Kunde
2.1Digital post til offentlige virksomheter (DPO)
Opprette brukernavn og passord i Altinn formidlingstjeneste (DPO) (må gjøres før konfigurering starter.
Kunde
2.2

Digital post til virksomheter (DPV)

  • Altinn sender passord til kunde på SMS
  • Difi oppretter brukernavn og sender til kunden på e-post

Altinn og
Difi

2.3Konfigurere lokalt integrasjonspunkt DPOKunde
2.4Konfigurere lokalt integrasjonspunkt DPVKunde
2.5Konfigurere lokalt integrasjonspunkt DPFKunde
2.6Difi åpner tilgang til aktuelle tjenester og sender en bekreftelse til kunde på at dette er gjortDifi

3. Teste og verifisere

 AktivitetAnsvarlig
3.1

Kunden verifiser at fagsystemet kommuniserer med integrasjonspunktet

Teste og verifisere sending til og mottak fra:

  • digital post til offentlige virksomheter
  • digital post til digital post virksomheter (kun sende til)
  • digital post til kommuner
Kunde

 

Deldette

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*