Prinspipper - eSignering

Nedenfor beskrives prinsipper som ligger til grunn for signeringstjenesten

Publisert: 22. aug 2018, Sist endret: 22. aug 2018

Brukervennlighet

Høy grad av brukervennlighet er essensielt for utbredelse, både for kunder som skal opprette signeringsoppdrag og spesielt for innbyggere som skal signere dokumenter. Det er viktig at tjenesten er enkel å bruke, og at det er lett for sluttbruker å forstå hva det signeres på. Det er også viktig at man forstår at det er en juridisk bindende signering man er i ferd med å gjennomføre.

Tilgjengelighet

For å sikre at digital signering tas i bruk, må tjenesten være tilgjengelig i de kanalene der brukerne er. eSignering er utarbeidet på en slik måte at den kan brukes sammen med ID-porten og alle relevante steder der en virksomhet ønsker å få signert et dokument, enten det er i egen portal, i en ekstern signeringsportal, eller i en digital postkasse. Videre er tjenesten tilgjengelig på de plattformer og enheter hvor det er naturlig å foreta signering. Tilsvarende er det vektlagt tilgjengelighet også for kundene i form av løsninger som er enkle å koble seg til, bruke og administrere.

Sikkerhet

For å sikre utbredelse av en tjeneste som skal håndtere sensitiv informasjon på vegne av alle virksomheter og innbyggere i Norge, er det sentralt at digitaliseringen ikke oppfattes som en trussel mot informasjonssikkerhet og personvern. Tjenesten må gis tilstrekkelig tillit både gjennom reell teknisk sikkerhet, men også gjennom leverandørens troverdighet.

Les om sikkerhet i APIene her: https://github.com/digipost/signature-api-specification.

Skalerbarhet

For å sikre overgangen til digital kommunikasjon og digital signering, tilbyr tjenesten en teknisk infrastruktur som er skalerbar, og som også sikrer effektiv betjening av både innbyggere, offentlige virksomheter, kunder og partnere.

Deldette

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*